blisko

Współpraca czy konkurencja? W biznesie potrzebne wydaje się być jedno i drugie

  • Dom
  • Firmy
  • Współpraca czy konkurencja? W biznesie potrzebne wydaje się być jedno i drugie
Co jest potrzebne w prowadzeniu biznesu

Współpraca z konkurencją jest nie tylko możliwa, ale nierzadko niesłychanie opłacalna. Szczególnie w przypadku małych firm, którym po pojedynkę trudniej zdobywać świeże rynki zbytu. Trudniej dywanom też przeprowadzać działania atrakcyjne na przykład organizacja targów branżowych czy wyjazdów na prestiżowe konferencje. Ale rywalizacja jest niemniej ważna, bo motywuje przedsiębiorstwa do rozwoju jak i również pobudza innowacyjność – do takich wniosków doszli reprezentanci biznesu ze Śląska jak i również Opolszczyzny, którzy debatowali w trakcie Światowych Dni Przedsiębiorczości po Kędzierzynie-Koźlu.

- Współpraca w biznesie jest niezbędna, bo dzięki niej firmy poszerzają swoje możliwości wzrostu. Ale konkurować również warto. Ważne jest aczkolwiek, jak postrzegamy naszego konkurenta. Patrzenie na niego jak na rywala motywuje do działania, ale traktowanie go jak przeciwnika może zrujnować firmę – uważa Piotr Groeger, prezes Solidaris.

Cele determinują działania

Każdy biznes, bez względu na to, czy prowadzony wydaje się być na skalę lokalną, krajową, czy międzynarodową, wymaga jasno zdefiniowanych celów. To ów kredyty determinują podejmowane działania jak i również stanowią o sukcesie współpracy między firmami. Współpraca przedsiębiorstw ma bowiem sens jedynie wtedy, gdy firmy proponują podobne wizje.

Współdziałanie przybiera różne formy. Przedsiębiorcy łączą się po organizacje, stowarzyszenia, koopetycje jak i również klastry. Członkostwo przy takich organizacjach nie tylko pozwala na wymianę zdolności i doświadczeń, ale głównie ułatwia realizację wspólnych inicjatyw na rzecz danej branży, jak chociażby walka na temat korzystniejsze uwarunkowania prawne jak i również regulacyjne dla biznesu.

- Wszystko zależy od czasu rachunku ekonomicznego. Firmy mają obowiązek patrzeć na możliwości osiągnięcia synergii we wspólnych przedsięwzięciach. Nierzadko jednak wówczas regulacje prawne wymuszają kooperacje na pewnej płaszczyźnie. Firmy na polu handlowym mają możliwość nawzajem bardzo ostro współzawodniczyć: ceną, ofertą czy warunkami usług. Ale w obliczu zagrożenia dla prowadzonego biznesu zrzeszają się i wojują w obronie swoich spółek – wyjaśnia Maciej Budner, kierownik biura marketingu strategicznego Grupy Azoty ZAK.

Współpraca wymaga zaufania

Rezultatem współdziałania powinny być obopólne korzyści i efekty synergii. Kooperacja musi obu stronom gwarantować dostęp do wiedzy, doświadczenia, a nawet rodzić szansę poszerzania rynków zbytu bądź ekspansji zagranicznej.

- Jako instytucja otoczenia interesu, codziennie obserwujemy współpracę przedsiębiorców. Kooperacja firm nie za każdym razem dotyczy jednak prowadzenia przez nie działalności. Czasami zawiera współpracę kompetencyjną, a czasami działania promocyjne: organizacja targów, konferencji branżowych czy łącznych wyjazdów na tzw. zabawy wystawiennicze – wyjaśnia Tomasz Kandziora, dyrektor Izby Gospodarki kraju Śląsk.

Ekspert wyjaśnia, że są to inicjatywy, których w pojedynkę a mianowicie szczególnie małym firmom - ciężko podjąć, na model ze względu na zastrzeżenia budżetowe. Współdziałanie musi się jednak opierać na zaufaniu. Jeśli go brakuje, to ze współpracy nic nie zaakceptować wyjdzie.

- Spotlight zalicza się do Polskiego Związku Nasłonecznienia. Przed ośmioma laty zaproponowałem zrzeszonym w tej strukturze konkurentom koopetycje w obrębie ekspansji w Niemczech. Uznałem bowiem, że w samotnego nie będzie im prosto wejść na tak hermetyczny rynek. Ale brak zaufania nie pozwalał nam zrobić razem interesów. Spółki bały się nieuczciwych zachowań z naszej strony. W efekcie Spotlight jest dzisiaj jedyną zagraniczną spółką obecną w Niemczech w branży oświetleniowej. Inne firmy się nie przebiły - powiada Christian Ortlieb, prezes firmy oświetleniowej Spotlight.

Oblicza współpracy

Dzięki kooperacji firmy potrafią uzupełniać swoje braki przy ofercie produktowej, nierzadko poszerzając przy tym rynek zbytu. Możemy sobie wyobrazić sytuację, po której dwie spółki pracują w tej samej branży, np. meblarskiej, ale jedna posiada większy wybór łóżek, a druga – szerszą gamę foteli. W takiej sytuacji pierwszy przedsiębiorca może polecać swojego rywala klientom, poszukującym wygodnych foteli, an inny - odwzajemniać się naszym samym, gdy trafi dzięki osobę zainteresowaną łóżkiem.

- Dziś współpracujemy wraz z dwoma firmami oświetleniowymi w Polsce, które są dla ludzi podwykonawcami. Obie wypromowaliśmy w branży włoskim. Okazało się ponieważ, że klient z Włoch potrzebował produktów, których Spotlight nie sprzedawał. Nie opłacało się też wprowadzać katalogów do oferty, skoro mieliśmy zapotrzebowanie wyłącznie ze witryny jednego, włoskiego klienta. Zaproponowaliśmy więc współpracę firmom wraz z Polski, które takowe produkty oferowały na lokalnym sektorze. Współdziałamy już od momentu dwóch lat i wszelka ze stron jest pogodna. My zaoszczędziliśmy na lokatach w nowy produkt, natomiast nasi partnerzy otrzymali wejście do zagranicznego rynku zbytu - mówi Christian Ortlieb.

Istnieje jednak następne, ciemniejsze oblicze bliskiej współpracy między przedsiębiorstwami.

- Niekiedy współpraca może doprowadzić do nadużyć w biznesie. Mam na myśli zmowy cenowe, które są zawiązywane dosyć często. A w takich okolicznościach firmy odrzucić są zainteresowane obniżaniem wydatków czy produkowaniem lepszej właściwości produktów, co jest naturalnie negatywne z perspektywy klientów – zwraca uwagę dr Witold Potwora, prorektor Wyższej Szkoły Administracji i Zarządzania po Opolu.

Rywalizacja także popłaca

Michał Rumiński, managing małżonek EEC Ventures wyraźnie zaznacza, że decyzję o kooperacji firmy podejmują w związku od sytuacji i zalety. Zwraca też uwagę, hdy ostra rywalizacja i przyjmowanie przez firmy zupełnie odmiennych modeli biznesowych również być może okazać się korzystne jak i również to dla każdej wraz z stron.

- Dobrym przykładem jest branża sprzedaży produktów IT, gdzie są niskie marże, duża rywalizacja i ogromna skala funkcjonowania. Są trzy firmy w Polsce, które podzieliły tenże rynek prawie po równo: Action, AB i ABECADŁO Data. Każda z tychże spółek obrała inną procedurę i – co interesujące – wszystkie zakończyły się sukcesem. Głównie dlatego, iż były realizowane konsekwentnie. Przez lata działalności przedsiębiorstwa te zbudowały na tyle silne kompetencje, że nawet duże, zagraniczne podmioty nie są w stanie katalogów zdetronizować – mówi Michał Rumiński.

Kędzierzyn-Koźle miastem możliwości

Światowy Tydzień Przedsiębiorczości to międzynarodowy projekt promujący spontaniczny rozwój, aktywną postawę względem życia i podejmowanie biznesowych inicjatyw. Organizowany jest od 2008 roku w 163 krajach świata. Projekt wspierają m. in. ustępujący obecnie z urzędu prezydent Stanów Zjednoczonych Barack Obama, a także były premier Wielkiej Brytanii - David Cameron.

Co roku przy listopadzie organizacje, instytucje jak i również firmy, którym zależy w rozwijaniu przedsiębiorczości, organizują bezpłatne szkolenia, warsztaty, debaty jak i również konkursy. Dzięki nim wolno zostać poinformowanym, jak budować i rozwijać firmę. Koordynatorem akcji w województwie opolskim, już drugi raz z rzędu, był Kędzierzyńsko-Kozielski Park Przemysłowy (KKPP), którego właścicielem jest Wspólnota Kędzierzyn-Koźle (85 proc. udziałów) oraz Grupa Azoty ZAK i JPM Holding.

Kędzierzyn-Koźle to zagłębie chemii przemysłowej. Miasto oferuje właściwie uzbrojone grunty inwestycyjne: rejon o powierzchni 77 hektarów należący do KKPP, zaś także grunty wokół portu rzecznego w Koźlu dla małych i średnich przedsiębiorstw. Miasto jest dobrze skomunikowane z dwoma autostradami, znajduje się blisko Górnego i Dolnego Śląska, jak i również w odległości 40 km od granicy z Czechami. Wokół będą trzy międzynarodowe lotniska: po Krakowie, Wrocławiu i Katowicach.

Tagi: biznes Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zameldować naruszenie – kliknij przy link „Zgłoś Facebookowi” tuż przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się którego adres to https://www.facebook.com/policies

Polecamy

  • Piotr Kuczyński: "Jestem wściekły. Zmieniłem zdanie o likwidacji OFE. Na jeszcze gorsze"

  • Jeśli ktoś spóźnił się ze złożeniem PIT, może uniknąć kary. Trzeba czynny żal

REKLAMY Koniec bloku reklamowego

Afera GetBack

  • Trigon TFI zmienia nazwę po aferze GetBacku

  • Afera GetBacku. Gerda Broker próbuje uciec spod topora

  • Afera GetBack. Twórca Altus TFI usłyszał nowe zarzuty

  • Zatrzymano byłego prezesa Idea Banku i kilkunastu pracowników. Chodzi o aferę GetBack

Notowanie

grecy decydują o przyszłości euro  Ze świata

Grecy decydują o przyszłości euro Ze świata

Grecja znów w tarapatach. Tusk apeluje o nadzwyczajne spotkanie Grecja zbiera pochwały. Za postępy w realizacji reform Strajk dziennikarzy. Nie zaakceptować chcą reformy emerytalnej Plany reformy emerytalnej wyciągnęły ludzi na…...

Czytać
firmy paliwowe wyrzucą 120 tys. osób przez niskie ceny ropy

Firmy paliwowe wyrzucą 120 tys. osób przez niskie ceny ropy

120 tyś osób zostanie zwolnionych z pracy w brytyjskiej filii paliwowej do końca 2016 roku. To pokłosie niskich cen ropy. Jeszcze w 2014 roku pełny sektor gazu i ropy w Wielkiej…...

Czytać