blisko

Instytucje z krajów UE apelują do Apple'a i Google'a ws. aplikacji

  • Dom
  • Technologie
  • Instytucje z krajów UE apelują do Apple'a i Google'a ws. aplikacji
Apel UOKiK do Apple jak i również Google ws. aplikacji

Aplikacje ze sklepów Apple i Yahoo powinny przejrzyście informować o zasadach uzyskiwania i stosowania danych konsumentów - uważa Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz 26 międzynarodowych instytucji ochraniających konsumentów. Zaapelowały one do obu cyfrowych gigantów przy tej sprawie.

O inicjatywie poinformował we wtorkowym komunikacie polski Urząd Opieki Konkurencji i Konsumentów, który dołączył do międzynarodowego apelu instytucji zrzeszonych w Internacjonalnej Sieci Ochrony Konsumentów (International Consumer Protection and Enforcement Network - ICPEN).

Sygnatariusze domagają się od spółek Apple i Google, żeby umożliwiły dostawcom aplikacji jasne informowanie klientów o regułach uzyskiwania i wykorzystywania pierwotnego danych. Jak podkreślił Urząd w komunikacie, "po raz pierwszy aż tyle organów ochrony konsumentów z różnych krajów połączyło siły, żeby skłonić firmy do zmiany niekorzystnych praktyk".

Według UOKiK, problem polega na tymże, że aplikacje ściągane w telefon często proszą konsumentów o dostęp do rozmaitych danych, np. do pozycje książkowe telefonicznej, aparatu fotograficznego, bliskiej lokalizacji, przy czym często jest to konieczny warunek, aby pobrać oprogramowanie.

Jak zwraca uwagę Urząd, dostawcy aplikacji mogą po różny sposób wykorzystywać pozyskane dane, a sklepy Apple i Google są naprawdę zaprojektowane, że bardzo ciężko znaleźć informacje, na jakich zasadach się to odbywa.

- Nawet jeśliby dostawca aplikacji chciał starannie informować konsumentów o gromadzeniu danych, to nie istnieje wpływu na miejsce, gdzie pozostanie zamieszczona taka wiadomość. Dlatego organy konsumenckie z dwudziestu siedmiu państw apelują, aby Apple i Google zmieniły połączenie sklepów w taki strategia, żeby informacje były łatwiej dostępne - poinformował Urząd.

- Konsumenci przed pobraniem programów muszą mieć jasne wiadomości, do jakich danych zostanie miała dostęp. Wtedy będą mogli świadomie podjąć decyzję, czy chcą skorzystać spośród oferty sklepu. Natomiast aplikacje komputerowe będą mogły ze sobą konkurować ustawieniami prywatności jedynie wtedy, gdy konsumenci będą mieli świadomość, jakie będą między nimi różnice u dołu tym względem - ocenił cytowany przy komunikacie Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Urząd radzi też konsumentom, by ściągając programy na telefon, zwracali uwagę na ochronę prywatności i jakie dane zgadzają się udostępniać.

afera GetBacku - nowe podmioty na czarnej liście KNF

Afera GetBacku - nowe podmioty na czarnej liście KNF

Komisja Dozoru Finansowego wpisała kolejne podmioty na tzw. czarną listę i złożyła zawiadomienie do prokuratury o podejrzeniu popełnienia przestępstwa. Sprawa dotyczy przedkładania obligacji GetBack. - Zawiadomienie dotyczy 5 osób fizycznych prowadzących…...

Czytać
adamczyk: Chińczycy otrzymali szansę dzięki poprawę wizerunku

Adamczyk: Chińczycy otrzymali szansę dzięki poprawę wizerunku

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk ocenił, że chińscy twórcy otrzymali kolejną szansę na zaistnienie na polskim rynku i poprawę wizerunku nadszarpniętego przez firmę Covec. Po tym miesiącu firma z Państwa Środka wygrała przetargi…...

Czytać