blisko

Prezes Exatel: firmy rozumieją wagę cyberataków, ale nie zaakceptować chcą ponosić kosztów

  • Dom
  • Technologie
  • Prezes Exatel: firmy rozumieją wagę cyberataków, ale nie zaakceptować chcą ponosić kosztów
Cyberataki - Nikodem Bończa-Tomaszewski, prezes Exatel

– Wszyscy zaczęli zdawać sobie sprawę z wagi kłopotu, ale chcą uniknąć ponoszenia kosztów – mówi Nikodem Bończa-Tomaszewski, prezes Exatel. Tłumaczy, że cyberbezpieczeństwo stało się ostatnio modnym hasłem, lecz nie idą za naszym czyny.

Z referatu PwC wynika natomiast, iż w 2017 roku przy wyniku cyberataków straty finansowe poniosło 44 proc. naszych przedsiębiorstw, a 62 proc. odnotowało zakłócenia i przestoje w funkcjonowaniu. Najczęstszym źródłem ataków są niezmiennie aktualni pracownicy (33 proc. ), hakerzy (28 proc. ) oraz byli pracownicy (13 proc. )

Adam Turek, Business Insider Polska: Czy możemy mówić o nowych trendach w cyberbezpieczeństwie?

Nikodem Bończa-Tomaszewski, prezes Exatel: Nowy wydaje się sam fakt, że o cyberbezpieczeństwie rozmawiamy. Pewnie zatem, że widzimy coraz więcej ataków. Szczególnie tych, które poważniej wpływają na gospodarkę, życie społeczne, ale także i na całe was. Widzimy, że z powodu ataku gdzieś nie startują samoloty, w sąsiednim kraju stanęła elektrownia, a sąsiad nie zaakceptować mógł pobrać pieniędzy spośród konta. To sprawia, hdy cyberprzestrzeń staje się dla naszej firmy równie ważna pod względem bezpieczeństwa, co przestrzeń niewirtualna.

Temu wszystkiemu towarzyszą kampanie medialne, które budują świadomość problemu cyberbezpieczeństwa. Możemy wręcz powiedzieć, że dziś cyberbezpieczeństwo było nawet modnym hasłem.

Jednak w praktyce firmy i obywatele nadal reagują powoli jak i również są nieco zagubieni. Wszelcy zaczęli zdawać sobie sprawę z rangi problemu, ale chcą ustrzec się ponoszenia kosztów. W przypadku firm i instytucji wówczas trochę zrozumiałe, bo nakład pieniężny związany z zapewnieniem osobiście cyberbezpieczeństwa bezpośrednio nie przekłada się na rozwój. To narzędzie zabezpieczające nas zanim potencjalną stratą.

Każda firma musi w takim razie zatrudniać teraz specjalistę od IT czy też stricte od czasu cyberbezpieczeństwa? Jak możemy się chronić?

Kadra na rynku jest tak szczupła, zaś poziom rozwiązań na tyle zaawansowany, że firmy, pomijając obszarem IT, rzadko istnieją w stanie same zagwarantować sobie cyberbezpieczeństwu. Dlatego szukają wsparcia.

Firmy takie jakim sposobem Exatel odpowiadają na tego typu zapotrzebowanie w zróżnicowany środek. Z jednej strony wówczas standardowe usługi ochrony. W przykład ochrona przed atakiem DDoS (ang. distributed denial of service – wywoływanie dużej ilości sztucznego aliansu tak, aby zablokować postępowanie urządzenia/usługi), DLP (ang. Data Leak Protection, ochrona zanim wyciekiem danych) aż po specjalistyczne działania

Duża część tych usług skierowana jest do większych przedsiębiorstw. Lecz małe i średnie przedsiębiorstwa także dostają od naszą firmę wsparcie. Oferujemy pakiety usług cyberbepieczeństwa skierowane np. do prowadzących działalność e-commerce. Jeśli ktoś prowadzi obiekt handlowy internetowy, to najważniejsza może być dla niego troska przeciw atakom DDoS bądź zautomatyzowanymi atakami malware. Ofertę zawsze dopasowujemy do potrzeb i budżetu klienta.

Rośnie świadomość problemu cyberbezpieczeństwa i cyberataków. Czy cokolwiek się zmienia z tego powodu w firmach?

Zawsze mówi się, że najsłabszym ogniwem będą ludzie. I że najskuteczniejsze cyberataki mają właśnie ów komponent socjologiczny, czyli w przykład są skierowane do pracownika, który otwiera niepewny załącznik w niewinnie wyglądającym mailu lub przynosi do odwiedzenia firmy otrzymanego "w prezencie" pendrive’a. Tego nie unikniemy.

Na rynku są jednak dostępne rozwiązania, które minimalizują ryzyko tego typu ataków.

Wiele firm aczkolwiek nie ma pojęcia, jak zacząć, jak na przykład ocenić rozwiązania dostępne na rynku. Narzędzi cyberbezpieczeństwa wydaje się wiele – są bardziej korzystne i droższe, różnią się zakresem i filozofią operowania. Tu nie chodzi tylko o technikalia, potrzebny wydaje się być partner, który poza kompetencjami zrozumie potrzeby i właściwość klienta. W Exatel nie zaakceptować chcemy po prostu zbywać usług. Traktujemy budowanie kooperacyj w cyberbezpieczeństwie jako bezpieczną wspólną drogę. Ona musi przebiegać stopniowo, trzeba zbudować wzajemne zaufanie. Zawsze rozpoczynamy od dokładnego wywiadu, czegoż klient najbardziej się lęka, co jest kluczowe na rzecz stabilności jego biznesu, przy jakim kierunku się rozwija. Dopiero wtedy proponujemy zamiar działania – krok na kroku.

budżet Niemiec w 2017 roku bez deficytu

Budżet Niemiec w 2017 roku bez deficytu

Niemiecki Bundestag przyjął budżet na przyszły rok. Nie przewidziano w nim żadnych nowych długów, zaś ministrowi finansów Wolfgangowi Schaeublemu po raz kolejny udało się przygotować budżet bez deficytu. Rząd po Berlinie…...

Czytać
brytyjska gospodarka podnosi się z kolan. Ożywienie «realne, lecz kruche»  Informacje

Brytyjska gospodarka podnosi się z kolan. Ożywienie «realne, lecz kruche» Informacje

Nowa opłata gwoli kierowców. "Najostrzejsze" przepisy dzięki świecie Funt spadł powyżej pięciu złotych. Kolejne "nie" dla brexitu uderzyło po brytyjską walutę Nowy obowiązek dla Polaków na Wyspach. Wszystko, co musisz…...

Czytać